دسته‌بندی نشده

فروشگاه اینترنتی و راه های اعتماد به آن

فروشگاه اینترنتی و راه های اعتماد به آن

فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه های اینترنتی و مشکلات خرید اینترنتی! در گذشته افراد برای تهیه لوازم مورد نیاز خود حضوری به فروشگاه‌ها مراجعه می‌کردند و با ارتباط مستقیم با فروشنده و فضای فروشگاه محصول موردنظر خود را انتخاب و خرید می‌کردند اما با پیشرفت تکنولوژی و تغییر سبک زندگی، خرید اینترنتی جایگاهی ویژه را به خود اختصاص داده‌است وبیشتر کسب کارها سعی در راه اندازی فروشگاه آنلاین خود دارند. امروزه شما می‌توانید به‌راحتی با چند کلیک هر محصولی را از هر جای کشور و حتی جهان از فروشگاه های اینترنتی خریداری کنید!

با خرید اینترنتی شما می‌توانید :

  • در زمان خود صرفه‌جویی کنید
  • با تمام جزئیات محصولات را با یکدیگر مقایسه کنید
  • تنوع در محصولات را بررسی کنید
  • در 24 ساعت شبانه‌روز به فروشگاه دسترسی دارید
  • از تخفیف خرید اینترنتی برخوردار می‌شوید

اما در کنار تمامی مزایای فوق خرید اینترنتی معایبی را به همراه دارد که مهمترین آن‌ کلاهبرداری اینترنتی و چگونگی اعتماد به فروشگاه اینترنتی می‌باشد. با افزایش تعداد مشتریان آنلاین و رونق کسب و کار های اینترنتی افراد سودجو و کلاهبردار دست به‎‌کار شده و با راه‌اندازی سایت‌های جعلی مشکلات فراوانی را برای خریداران آنلاین به‌وجود‌ آورده‌اند. ازجمله مشکلات مهم می‌توان به خالی کردن حساب مشتریان، سوءاستفاده از اطلاعات شخصی اشاره کرد.

ما در این مقاله سعی داریم به شما کمک کنیم تا بتوانید فروشگاه معتبر را شناسایی کنید و خرید امن را تجربه کنید.

خرید از سایت های آشنا

خرید از سایت‌های شناخته شده و معتبر می‌تواند ریسک خرید آنلاین راکاهش دهد. همچنین اکثر سایت‌هایی که در نتایج اول جستجو در گوگل نمایش داده می‌شوند از اعتبار بالاتری نسبت به سایر سایت‌ها برخوردار می‌باشند.

توجه به پروتکل https

HTTPS کوتاه شده Hyper Text Transfer Protocol Security به معنی “پروتکل امن انتقال ابر متن” است؛ که نسخه امنیتی پروتکل HTTP است. در HTTP اطلاعات و داده‌ها رمزنگاری نمی‌شوند و به‌راحتی قابل هک شدن هستند. این اطلاعات شامل شماره تماس ، کارت‌های بانکی، اطلاعات شخصی و … می‌باشد. در پروتکل HTTPS با استفاده از اتصالاتی نظیر SSL  اطلاعات با روش نامتقارن رمزگذاری می‌شوند که کار باعث ایمن‌سازی بیشتر وب‌سایت و حفظ امنیت داده‌ها می‌شود.

وجود نماد اعتماد الکترونیک

وجود نماد اعتماد الکترونیک در سایت بسیار حائز اهمیت است. اینماد توسط مرکز توسعه تجارت الکترونیک و زیر نظر وزارت صنعت و معدن صادر شده است و به کسب و کار‌ های مجازی (کسب و کار‌ های اینترنتی) مجاز با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت آن‌ها اعطا می‌گردد.

مشتریان می‌توانند با کلیک بر روی نماد الکترونیک در سایت وارد صفحه جدید شوند و در آن اطلاعاتی از قبیل وضعیت نماد(تاریخ اعتبار آن)، آدرس، تلفن، پست الکترونیک فروشگاه و url صحیح سایت را مشاهده کنند.

توجه به نظرات مشتریان

شما هنگام خرید از هر فروشگاه اینترنتی می‌توانید با بررسی قسمت نظرات مشتریان و مطالعه نظرات مثبت و منفی آن‌ها و چگونگی نحوه جواب‌دهی به نظرات و رسیدگی به انتقادات و پیشنهادات تا حدودی از اعتبار آن فروشگاه اطلاع کسب کنید.

وجود راه‌ های ارتباطی در سایت

فروشگاه معتبر دارای شماره تماس و آدرس فیزیکی مشخص هستند که آن را در صفحه تماس با ما یا در پاورقی سایت خود قرار می‌دهند. علاوه بر این موارد این فروشگاه‌ها دارای شبکه‌های اجتماعی نظیر اینستاگرام ، تلگرام، واتساپ و … هستند که آدرس این شبکه‌ها را نیز در سایت خود قرار می‌دهند تا کاربران سایت بتوانند به‌راحتی با آنها ارتباط برقرار کنند و از واقعی بودن فروشگاه اطمینان حاصل کنند.

البته فقط وجود این اطلاعات کافی نیست و لازمه اعتماد به کسب و کار های اینترنتی؛ پاسخگویی و پشتیبانی کامل در تمامی این راه‌های ارتباطی می‌باشد.

نحوه پرداخت

نحوه پرداخت در خریدهای اینترنتی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است . مثلا فروشگاه‌های که از قابلیت پرداخت درب منزل استفاده می‌کنند، حس اعتماد کامل را برای مشتریان خود بوجد می‌آورند ولی به‌دلیل زیاد شدن مسئله عودت کالا توسط مشتری خیلی از فروشگاه‌ها این امکان را از روش‌های پرداختی خود حذف نمودند! با این وجود مشتریان می‌توانند با درست بودن آدرس الکترونیکی درگاه پرداخت، بازه زمانی برای تحویل کالا و روش‌های ارسال کالا را برای اطمینان بیشتر مورد بررسی قرار دهند.

یکی دیگر از روش‌هایی که خیلی به اعتماد کردن به فروشگاه‌های اینترنتی کمک کرده‌است استفاده از خدمات پرداخت امن (سرویس اسکرو) می‌باشد. در این روش مبلغ پرداختی تا زمانی که دو طرف معامله (مشتری و خریدار) رضایت کامل داشته داشته باشند، در یک حساب امانی باقی می‌ماند و پس از بررسی سلامت کالا توسط مشتری پول به حساب فروشگاه واریز می‌شود.

سیاست حفظ حریم خصوصی

با توجه به این که فروشگاه های اینترنتی هنگام نهایی کردن خرید یا ثبت‌نام در سایت اطلاعاتی را درخواست می‌کنند، باید اطمینان حاصل کنید که این اطلاعات چگونه ذخیره می‌شوند و سیاست حفظ حریم خصوصی آن سایت به چه صورت است؟  همچنین به این نکته توجه داشته باشد که اصولا اکثر سایت‌ها اطلاعاتی از قبیل نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس و ایمیل را از شما درخواست می‌کنند درصورت درخواست اطلاعاتی اضافی من جمله شماره ملی یا اطلاعات حساب بانکی و … از ثبت آن‌ها خودداری کنید.

دیگر مواردی که که باعث می‌شود به یک فروشگاه اینترنتی اعتماد کنیم وجود پشتیبانی در سایت ، ضمانت بازگشت کالا، امکان انتخاب از بین چند روش ارسال، وجود توضیحات کامل و با جزئیات برای هر محصول و … است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *